همینجوری یلخی یلخی

انسان = موجودیست مجبور ، که در میان گزینه های جبری ، اختیار انتخاب دارد !

همینجوری یلخی یلخی

انسان = موجودیست مجبور ، که در میان گزینه های جبری ، اختیار انتخاب دارد !

عقلتان را ظهور دهید

يكشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۰۸:۳۳ ب.ظ

 

 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۰
کارور بیان

نظرات  (۱۳)

۲۰ بهمن ۹۸ ، ۲۳:۱۶ جلال ستاری

سلام

گفته اند عقل رسول باطنی است . اما افسوس که هیچ کس بهش بهایی نمیده .

 

نه دیندارها نه غیر دیندارها

 

در جمع بعضی دیندارها که عاقل ترین انسان رو مقلدترین انسان می دانند .

 

در جمع غیر دیندارهاهم اگرچه ظاهرا تقلیدگرایی تقبیح میشه اما در عمل کافیه به یکی از نظرات کارشناسان معروف انتقاد کنی تا ببینی چه اتفاقی میفته . کارجایی رسیده که دیگه در عرصه علم تمام فرضیه ها به سرعت تبدیل میشه به نظریه .

 

 

پاسخ:
سلام

مخلص کلام بود که گفتی 👍

سلام و درود آقا مهرداد عزیز 

 

ابیات زیبایی از این شکاک برزگ نابینای عرب خوندم و این جمله اش رو ک آخرای عمر چون گیاه خوار شده بود و بهش اضافه میکنه رو هم دوست دارم ک میگه :

"آن‌هایی ک مغز دارند ، دین ندارند و آن‌هایی ک دین دارند ، مغز ندارند" این جمله رو هم بهش اضافه کرده بود و " آنهایی ک گوشت میخورند وجدان ندارند" خلاصه ک آدم عجیبی بوده :)

 

مرسی

پاسخ:
سلام مخلصیم
راستش شناختی ازیشون ندارم
چیزی که مبرهنه این که همه حرفای انسانها خوب یا بد نمیشن  . مختلط خواهند بود
🌹

روزی حرف و عمل با هم بحث و مناظره می‌کردند .

حرف گفت : ما وزن و زورمون هم اندازه است اما ب قول قدیمی‌ها بین حرف تا عمل کلی فاصله است پس خودتو ب من نچسبون !

عمل گفت : تو اشتباه برداشت کردی . منظور از این حرف این است ک کار تو حرف آسونه اما توی عمل دشوار .

حرف گفت : باز خودتو همه کاره فرض کردی ؟ اگه درست فکر کنی می‌بینی چقدر با هم فاصله داریم . من همیشه از دهن آدمای بزرگ در می‌آم و توی کتابهای معتبر نوشته میشم همیشه و همه جا ورد زبون‌ها هستم ...

عمل گفت : انقدر ب خودت نناز ! در عوض منم قولم ـ قوله ! صداقت توی کارهام بیشتره . حرف گفت : تا من نباشم تو هم نیستی تو همیشه بعد از من میای !

عمل گفت : مهم نیست کی اول میاد کی آخر ! مهم اینه ک کی مثمرثمر واقع بشه !

من و تو اگه با هم باشیم و هوای همو داشته باشیم کارایی‌مون بهتره !

اما حرف گوشش بدهکار این حرفا نبود . در آخر عمل ک دید حرف حرف خودش است گفت :

چونکه دور هستی ز میدان عمل

می‌کنی اسب سخن را نعل نعل

اسب بی‌بند و فسار و بی‌مهار

می‌دود در چاه‌های بی‌حصار

 

و اینبار حرف بود که ساکت شد . 😄

 

با دیدن این منم یاد دایی جان ناپلئون افتادم 

 

https://www.trendsmap.com/twitter/tweet/1225621797573292032

۲۱ بهمن ۹۸ ، ۰۶:۴۵ ابوالفتح فوق سیکل یا همون دکترای قدیم

بله وقتی از عقل استفاده کنیم و یاد بگیریم که از عقلمون استفاده کنیم مطمئنن نتایج درست و بشر دوستانه ای به بار میاد ( علتشم اینه که ذات انسان پاکه و عقل و جسم از الله به انسان داده شده و پدر و مادرها چیزهایه خوب به فرزندانشون یاد میدن خصوصن پدر و مادرهایی که زیاد با این مکاتب منم منم آشنایی نداشتن و ما به بی سواد و قدیمی بودن و سادگی میشناسیمشون ) 

 

این محیط و آموزشها هستن که انسانها رو به چند دستگی و بی اعتمادی میکشونن و یا میتوننم به همبستگی برسونن که فعلن من ندیدم 

 

در مورد ظهور پیشوا هم ( این ظهور کنندگان تا به امروز با جنگ و کشتار همراه بوده اومدنشون ، چون اصلن میانه ای با صبر نداشتن و بعد از ظهورشون باید و باید همه به سرعت به عقلشون تعظیم میکردن ، طوری که پیشوا تا آخر عمرش که مثل همه انسانها پایان پذیر بود باید ثمره طرح جدیدشو برای گرفتن جهان میدید  و اگر کسی قبول نمیکرد به بی عقلی متهم میشد و سرنوشتی شوم براش رقم میخورد و ... ) 

 

به نظر من اخلاق در کنار عقل میتونه نتیجه بخش باشه در آموزشها و مکتبها ، تا به پاکی و نیکی برسن همه ( و گرنه که الله از کودکی این پاکی را به انسانها داده ) 

 

پ ب

پاسخ:
👍 " این محیط و اموزشها هستن انسان رو به چند دستگی میکشونن... "
بله . عقل و اخلاق قطعا مکمل هستن برای هم
ممنون

سلام 

عطار در تذکره الاولیا در ذکر فضیل عیاض می‌گوید: "هرچیزی را زکاتی است و زکاتِ عقل ، اندوهِ طویل است."

کار به همین جا ختم نمی‌شود ؛ عقلی که در عاقل ، با ایجاد اندوه همراه است ، در دیگران تولید نفرت می‌کند.

حال چگونه باید از عقل نفرت پراکنِ اندوه ساز پیروی کرد؟ برای عاقل بودن ، بایستی دیوانه شد !

 

"و آنگاه که کتابم را خواندی، به دورش افکن و بیرون رو. دلم میخواهد که این کتاب، شوق خروج را در تو برانگیزد..."(آندره ژید ، مائده‌های زمینی )

خروج از انگاره‌ها و گشوده بودن ، نسبت به مقدساتِ پیش ساخته ، کاری است بسیار صعب ؛ در اینجا مسئله بر سر مرزهای ذهنیِ یک فرد نیست ؛ بلکه مشکل تاریخِ هزار ساله‌ی بلاهت است . در زندگی بشر ، یک سری داده به عنوان بدیهیات ، پذیرفته شده ؛ حال اگر این بدیهیات ، رنگ و بوی قدسی به خود بگیرند که دیگر نور علی نور ! مبرا اند از پرسش و تردید .

در زیست جهان ما ؛ پر شدن عالم از شر و تاریکی و دست بسته بودن انسان ، برای عمل به ذره‌ای عدالت ؛ و پس از آن ظهور امام و گسترش عدل و نور ، از بدیهیات است ؛ در این داستانِ آسمانی ، اوست که ما را هدایت می‌کند ؛ عقل به چه کارمان می‌آید ، ما منتظریم ؛ چشم انتظارِ پیشوا و شمشیرش !

 

پاسخ:
سلام
بنظرم عارف بزرگ عطار نیشابوری نباید بیراه بگه . منتهی این تکه متنی که شما نوشتید احتمال زیاد پیشنویس یا پسنویس داشته باشه . که قطعا متن کامل ادراک بهتری از منظور گوینده رو میرسونه
عرفا مادیات رو زنجیرهایی به دست و پای انسان میدونستن که مانع رسیدن به معنویات میشد. شاید عقل رو منبع درخواست کننده مادیات تصور کرده باشن و ازینرو گفتن قید عقل رو بزن تا از زنجیرها رهایی پیدا کنی !  شاید هم در مقابله با فلاسفه همچین حرفی رو زدن ! 
به هرحال ممنونم از اشتراک مطلب 🌹

سلام اقای من

یکی از بچه های روستا پرسید معنی این وصیت ابولغلا معری چیه؟

 

گفت بر سنگ مزارش بنویسند چنین:

 

«آن گناهی که پدر کرد و نکردم این است»

 

این هم روستایی من اصرار داره که خیییییییلی معنی داره و نشونه اوج اندیشه و عقل معری هستش!!!

نظر شوما چیه آقای من؟!

ضمنا راهپیمایی یادتون نره، دکتر هم میادش

 

پاسخ:
سلامعلیکم
روستا و اهالی روستای شما که همه نوابغن . وقتی شماها نتونید درک معنی اون جمله رو بکنید بنده ی حقیر چه حرفی برای گفتن خواهم داشت ؟ ☺
خیالت راحت . از صب تا اخر شب 30تا کانال داشتن راهپیمایی نشون میدادن و منم نظاره گر 😉
۲۲ بهمن ۹۸ ، ۱۵:۱۶ غریبه آشنا A

ضمن سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان گل😊

عــــالـــی خاله پسر 👌👌👌

این پست منو یاد ی مطلبی راجع به عقل انداخت بگمش دیگه 😁

میگن ظاهرا تنها چیزی که عادلانه تقسیم شده، عقل ! چون هیچکس اعتراض نمیکنه بگه واسه من کمه !! 😂


راستی از همین تریبون 22 بهمن رو تبریک میگم 😃 چقدر احساس غرور میکنم سرودهای مرتبط با این روزا رو میشنوم....😃

ولی بگما انتظار واسه تبریک ولنتاین نداشته باشید😂

پاسخ:
😅👍 مطلبت باحال بود . تقسم عادلانه...
ممنون از تبریک شما . تمام خستگی راهپیمایی غرور انگیز از تنمون دررفت ! 😉 
ولنتاین هم برای عشاقه . ما که معشوقیم !😝

سلام آقای افغانی

راستش بنده به طور اتفاقی اینجا اومدم. چن سال پیش خواننده خاموش وبلاگ آقای ستاری بودم، چن وقت پیش یاده وبلاگشون افتادم اما آدرسش رو نداشتم اما اسم وبلاگشون رو میدونستم که "کمی تامل" هست. بالاخره وبلاگ رو پیدا کردم و در مطلبی که درباره ذوالقرنین گذاشته بودند نظری با اسم افغانی دیدم که گفتم شاید جناب افغانی وبلاگ خانواده برتر باشه. کلیک کردم دیدم که بله خوده شما هستید.

همچنین سلامی هم به جناب ستاری کنم. ان شا الله موفق باشید.

اما در مورد مطلبتون باید بگم آیا تفاوتی بین"ظهور پیشوا" با "حضور پیشوا" نیست. پیشوایی مثل امام حسین حضور پیدا میکنه اما در قلب ۷۲نفر ظهور پیدا میکنه. ظهور یعنی زنده شدن قلب.  به این عبارت قرآنی توجه کنید: لهم قلوب یعقلون بها. بله قلب هم دارای تفکر هست.

موفق باشید. خداحافظ

 

 

پاسخ:
سلام ارادت داریم
خیلی هم عالی ☺
درمورد ایه . ممنون . به هرحال منظور اگاه شدن است چه به وسیله مغز چه به وسیله قلب

«آن گناهی که پدر کرد و نکردم این است»

این حرف ابوالغلاءمعری ینی چی؟؟!!

پاسخ:
نمیدانم

سلام 

عطار در تذکره الاولیا بعد از شرح احوال بزرگان ، به سراغ گفتارشان رفته ؛ و این بخشی که بیان کردم ، قسمتی از آن اقوال بود ؛ اگر دقت کرده باشید ، گفته های مختلف فرد را پشت سر هم ذکر کرده ، پس پیوستگی متن در بین اقوال مختلف ( نه در قولی واحد )، به آن صورت وجود ندارد . 

ولی قطعا با دیدن کل متن ، فهم درست تری دست می‌دهد . ذکر فضیل عیاض ، حدوداً ۹-۱۰صفحه‌ای بیشتر نیست ؛ اگر مایل بودید ، نگاهی بیندازید .

این هم قسمتی بیشتر :

 

گفت: "هرچیزی را زکاتی است و زکات ِ عقل، اندوه ِ طویل است"و از آن جا ست که کانَ رسول الله، صلی الله علی و آله و سلّم، متواصِلُ الاحزان{گفت}: "چنان که عجب بوَد که در بهشت گریند، عجبتر آن بوَد که کسی در دنیا خندد"

( در یک نسخه ، این هم ذکر شده :

وگفت :"پنج چیز است از علامات بدبختی : قساوت دل ؛ و نابودن اشک ؛ و بی شرمی ، و رغبت در دنیا ، و درازی امل" . )

گفت: "چون خوفی در دل ساکن شود ، چیزی که به کار نیاید به زبان ِ آن کس نگذرد. و از آن خوف، حبّ ِ دنیا و شهوات بسوزد، و رغبت ِ دنیا از دل بیرون کند"

گفت: "هرکه از خدای تعالی بترسد، جمله ی چیزها از او بترسد"

گفت: "خوف و رهبت ِ بنده به قدر ِ علم ِ بنده بود. و زهدِ بنده در دنیا به قدر ِ رغبت ِ بنده بود در آخرت"...

 

چیزی که حس کردم این است که دعوت به عقل کرده تا دوری از آن ؛ و البته به قول شما برای فهم هیچ بودن دنیاست و رهایی از بندش .

 

پیشتر هم ، در قولی دیگر(در همین ذکر) ، اینگونه می گوید : 

نقل است که پرسیدند از او که:اصل ِ دین چیست؟گفت: "عقل" گفتند: اصل ِ عقل چیست؟گفت:"حِلم"

گفتند: {اصلِ} حلم چیست؟گفت:"صبر"

پاسخ:
سلام
ممنونم از لطفتون و اشتراک مطلب 🌹💚
تا اونجایی که من مطالعه کردم میگن عرفان عطار و مولانا و حافظ متمایز بوده و هر یک طریقت خاصی داشتن .ولی من عرفان و سیر و سلوک خیام رو خیلی میپسندم !😅
۲۴ بهمن ۹۸ ، ۰۰:۵۷ جلال ستاری

آن گناهی که پدر کرد و من نکردم این است :

 

پدر نان گندم خورد و من نان جو

 

پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت

 

ناخلف باشم اگر من به جوی نفروشم 

پاسخ:
میتونه اینم باشه که پدر ازدواج کرد و من مجرد موندم !😉😅

ابوالعلا معری مخالف سرسخت فرزندآوری بود . کاری که پدر انجام داد ولی او انجام نداد.

پاسخ:
شناختی ازشون ندارم
ممنون🌹

سلام آقای من

و سلام به داش جلال

این بچه روستای ما با دیدن کامنت شوما گفت توی مخاطبین این پست فقط داش جلال بود که شجاعت داشت بگه اون کاری که ابولعلا از پدرش نیاموخت و "امتیازخاص ابوالعلاء" بود اینه که بوالعلا تا پایان عمر ازدواج نکرد و 86 سال و اندی هم با رااااااااااحتی زندگی کرد و "طعم ازادی" رو چشید!!!!

 

ایول داش جلال

 

بقیه که "سکوت مرموزی" رو اختیار کردن!

حتی آقای من!!!

 

امان از خوف عیال!!!!! 😃😃😃😃

پاسخ:
سلامعلیکم
وقتی روستای شما همه نابغه ن بقیه هم مرموز میشن دیگه 😉

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی