همینجوری یلخی یلخی

انسان = موجودیست مجبور ، که در میان گزینه های جبری ، اختیار انتخاب دارد !

همینجوری یلخی یلخی

انسان = موجودیست مجبور ، که در میان گزینه های جبری ، اختیار انتخاب دارد !

چه خوش گفت بایزید...

جمعه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۷:۲۹ ب.ظ

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۱۰
کارور بیان

نظرات  (۱۱)

این گفته فقط در صورتی میتونه صدق کنه که طرف واقعا با همین عقیده هم زندگی کرده باشه (فقیر و کریم) یعنی فقیرانه بگونه ای زندگی کرده باشد که در زندگی خود را با کریم خود اشتباه نگرفته باشد و بداند بغیر کریمش همه مثل او فقیرند، خود را فقیری بداند که روزی کریم خود را خواهد دید، قبل اینکه برای خود زندگی کرده باشد برای کریم خود زندگی کرده باشد زیرا که او کریم اوست و هرچه خواهد برای او خواهد داد.
پاسخ:
وصف بایزید بسطامی که مکتوب و منقول شده که ایشون چه مدلی زندگی کرده بود...    و احتمال زیاد شامل موضوع شما میشه.


ولی شخصا با فرمایش شما موافق نیستم ! فقیر رو با غنی قیاس میکنن و خسیس رو با کریم .  کسی که این دنیا بصورت جبری چه از لحاظ مال و ثروت چه از لحاظ مقام و مکنت چه از لحاظ رفاه و .... فقیر و ندار بوده . بر چه اساس و قانونی باید پیش کریم حساب پس بده ؟!     کریم اگر کرامت داشت نباید بنده ش در فقر و تنگدستی به سر ببره !  و اگر فقر بنده از جانب کریم حکمت داشت پس دیگه بازخواست کردنش چه صیغه ایه ؟ به حکمت خودش رجوع کنه و دست از مطالبه از فقیر برداره...
واقعا این حرف رو اگه ایرانیا روز رستاخیز بگن ؛ حرف  درستیه😁
چون این دنیا که تو جهنم بودن!!
پاسخ:
دیدید موسیقی سنتی اولش یه پیش درامد داره بعد درامد ! یا رستوران یه پیش غذا داره بعد غذا ! یا یه جاهایی پیش پرداخت میکنیم بعد پرداخت !
ترسم از این بگن: هان بیخبر ! این دنیا پیش عذاب بود اون دنیا عذاب... 😅
افغانی جان با حرف من مخالفی یا فرمایش بسطامی؟! من توضیحی برای قیاس بسطامی دادم.
بسطامی اگه کلمه غنی رو میذاشت شاید غنی اش، کریم نبود یا حتی برعکس الان هم میشه گفت شاید کریمش غنی نباشه حال چی رو میخواست ببخشه؟
بسطامی میدوونسته همه میدونیم خدا هم غنیه و هم کریم ولی اینجا بحث مقایسه اش نبود بلکه اشاره به کریم بودن و بخشندگی مراد بوده که به منظور قسمت "چه میخواهی" بکار رفته.


بعضی چیزها هم جبریه.

فقر و تنگدستی هم یک نوع آزمایشه. آزمایشات هم ازهم متفاوته. حتما حساب رسی به یک فقیر تا حسابرسی به یک غنی فرق داره دیگه. نخواهد داشت؟ همینطور که حسابرسی به یک شخص که مثلا یک عضو از بدنش مشکل داره با یک شخص سالم فرق میکنه. خداوند از هر بنده نسبت به  شرایطی که داشته توقع کمال و .. داره.

چندوقت پیش نوشته جالبی خونده بودم. نوشته نزدیک به این بود: در قیامت خواهیم دید میتوانستیم چه آدمی در دنیا باشیم و چطور زندگی کینم ولی ما چه شدیم و چگونه زندگی کردیم؟!
پاسخ:
🌹🌹
فرق میکنه==فرق خواهد کرد 
سلام آقای من
دیدن این پستتون منو خیلی خوشحال کرد. معلومه ماه رمضون و عبادتها حسابی اثر کرده و ....
بانو میترا هم که مفسرمعظمه قرآن بود حالا شد "مفسربایزید" 😅
مبارک مبارک، شغل تازه مبارک😅

آقای من اگه جسارت نیس این دوتاسوال رعیت رو جوابی بدین
اولیش: به حدس و گمون شوما روزحساب از یه فقیر چه سوالایی میپرسن؟
دومیش: و از یه سرمایه دار و ثروتمند چیا می پرسن؟
ینی دوس دارم جوابای جانانه شوما رو بامثالهای روشن و تصویرپذیر ببینم.😅
مچکرم
پاسخ:
سلامعلیکم
چون تمسخر میکنی پندی شنو.........وارد بازی شیطانی نشو
چونکه ان دنیا یکی چوبی به دست.....میکند بر ماتحت ابلیس پست
چون تمسخر می نمود مردم را.........عاقبت بهتر نبود ملعون را
(اگه وزن نداره بذار رو حساب بداهه گوییم☺)



و اما درمورد سوالاتتون
ایشالا تشریف میبرید اون دنیا بطور واقع گفت و شنود فقرا و اغنیا رو خواهی شنید !  و با حدس و گمان ما رشته افکار شما گسسته نخواهد شد 😊
سلام آقای من 
یه سوال دیگه از این رعیت
بنظرتون اصلا این سوالی رو که توی این پستتون هست روز حساب از بایزیز می پرسن یا این سوال رو:
ای بایزید، اون امانتی رو که به تو دادیم چگونه بازآوردی؟
پاسخ:
سلامعلیکم
شما بفرمایید امانتی چه بود ؟ ما عرض کنیم کدوم سوال رو بپرسند
سلام آقا
اون امانت که خداوند پیش بایزید گذاشت  این بود:

 إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا.

 
پاسخ:
سلام

توضیح بفرمایید چی بود ؟
این ایه فقط به سپردن بار امانت به انسان ستمکار و جاهل اشاره میکنه !
تفسیرش هم هر سایت و مرجعی یه چیز متفاوت از دیگری نوشتن !
شما بگو دقیقا منظور قران چیه و چه ارتباطی به بایزید داره؟
سلام آقا
این رعیت همینقدر خبرداشت که یه "امانت" به انسان داده شده. تفسیرش باشوما یا بانومیترا مفسره ی ارجمند. براساس هرتفسیری که خودتون قبول دارین بفرمایید که بالاخره یه امانتی پیش بایزید بعنوان یه انسان بوده دیگه( البته اگه قبول دارید انسان بوده نه فوق انسان!)ف 
خب حالا روزحساب بنظرتون اصلا این سوالی رو که توی این پستتون هست از بایزید می پرسن یا این سوال رو:
ای بایزید، اون امانتی رو که به تو دادیم چگونه بازآوردی؟

پاسخ:
سلام

چرا فکر میکنید این ایه قران رو روز حساب باید از بایزید بپرسن ؟!
این ایه و اشاره به امانتی چه ربطی به روز حساب داره ؟
وقتی شما به اذعان خودتون از ماهیت امانتی اطلاع ندارید از کجا متوجه شدید در روز حساب امانتی پس گرفته خواهد شد ؟
سلام آقای من
چه سوال خوبی پرسیدین. ممنونم که پیگیر حرف رعیت میشین. خوبی اقای من به همین اخلاقای خوبشه دیگه 😊

+ چرا فکر میکنید این ایه قران رو روز حساب باید از بایزید بپرسن ؟! و این ایه و اشاره به امانتی چه ربطی به روز حساب داره ؟
ج: چون وقتی موقع جدایی به کسی امانتی رو میدن و میگن این خیلی خیلی بارزشه و مهمه و حتی ملائکه و زمین و آسمون عرضه و توان محافظتش رو ندارن بدیهی است که منظوراینه که تا وقتی برمیگردی اینو خوب محافظت کن و بهش رسیدگی کن و مواظب باش خرابش و آلوده ش نکنی  پس قاعدتا منتظرن روز دیدار اون امانت رو برگردونه دیگه! در واقع با توجه به زمان تحویل این امانت که موقع خلقت انسان هس و با اینهمه تکریم ازین امانتی دارن میگن اصلا تو رو برای حفظ این امانت داریم میفرستیم زمین و کار تو مراقبت ازینه.
خب وقتی هم که مدت ماموریت هرکسی تموم میشه و برمیگرده معلومه که اولین سوال از او درباره همین امانت هس دیگه.

وقتی شما به اذعان خودتون از ماهیت امانتی اطلاع ندارید از کجا متوجه شدید در روز حساب امانتی پس گرفته خواهد شد ؟
ج:  اول که جسارتا سوال این رعیت موضوع "چکونه بازآوردن " امانت بود نه به تعبیرشوما"پس گرفته شدن" امانت.
خب اصلا معنی امانت همینه که باید پس داده بشه حالا پس دادن میتونه بمعنی ارائه ونمایش امانت به صاحبش و گزارش حال اون امانت باشه. وقتی هم امانت رو مخصوص مدت معینی که آدم از دهنده امانت دور میشه بهش میدن طبیعیه که وقتی برمیگرده باید پس بده. مثلا یکی به ما ماشینش رو میده میگه برو فلون شهر مارت رو باهاش انجام بده و بگرد و این مدت پیشت امانته. معلومه که وقتی برگشتیم باید امانت رو به صاحابش برگردونیم یا لااقل نشونش بدیم که ماشین در چه حالیه و اوضاعش چطوره؟
بهرحال فهم رعیت اینقده 😊
 و آقا به آقایی خودش رعیت رو میبخشه
پاسخ:
سلامعلیکم

ماهیت امانتی چیه ؟ خداوند چه چیز رو به انسان امانت داده و بعد مرگ ازش پس میگیره؟

کلمات ستمکار و نادان خطاب به چه کسی و یا چه کسانی است؟  ایا خداوند امانت را دست ستمکار و نادان سپرده؟
سلام عیدتون مبارک باشه همه ی کاربران این وبلاگ💐

فقط قسمت آخرین نظرات😂😂
سلام آقای 
سلام آقای من.....😁
پاسخ:
سلام. لطف دارید 🌹 عید شماهم مبارک
سلام آقای من
-- فرمودین دربازه معنی امانت خدا به انسات خیلی چیزها شنیدین. شاید بانو میترا  مفسره محترمه بتونن پاسخ شما رو بدن.
منم مفسر نیسسم. ولی اینو میدونم که خدا توو قران میگه وقتی جسم انسان رو خلق کردم از روح خودم در ان دمیدم: نفختُ فیه من روحی.  احتمال زیاد اون امانتی همین هس. بعد مرگ هرکسیو صذا میزنه ازش میپرسه با این روح به خیلی درحات بالا میتونستی برسی بگو ببینم چیکار کردی؟ آیا با عرضه و تیز بودی و خوب ازش استفاده کردی و پیشرفت کردی  یا شنگول و خنگ بودی و درجا زدی و رشد نکردی!؟
-- درباره ظلوم و جهول بودن انسان هم باز پیشنهادم اینه ازبانومفسره میترا کومک بگیریم. این رعیت اینقد میدونه که این امانتی به همه ی بشر داده شده و همه زمون خلق شدن ظلوم و جهول هم بودن چون درقرآن این صفت برای "نوع بشر" آمده نه برای عده ای خاص، حتی انبیا هم استثنا نشدن و کلی برای جنس بشر اومده. حالا حکمتش چیه که خدا به بشز ظلوم و جهول یه امانتی گرونقیمت داده!؟؟ الله اعلم!!
البته که آقای من بهتر از رعیت میدونه.....
پاسخ:
سلامعلیکم

بنظرم یا مبحثی رو مطرح نکنیم یا اگر مطرح کردیم شک و شبهه و سوالات احتمالی رو یقینا پاسخگو باشیم و با احتمال و شایدها شبهه ای بر شبهات قبل اضافه نکنیم از همه مهمتر به دانش دیگران متکی نباشیم که دیگری بیاد جور ما رو در پاسخگویی به دوش بکشه...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی