همینجوری یلخی یلخی

انسان = موجودیست مجبور ، که در میان گزینه های جبری ، اختیار انتخاب دارد !

همینجوری یلخی یلخی

انسان = موجودیست مجبور ، که در میان گزینه های جبری ، اختیار انتخاب دارد !

جبر و اختیار ! عدالت !!

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸ ب.ظ




انسان

بدنیا اومدنش بی اختیار . از دنیا رفتنش بی اختیار

و تو

بین این بی اختیاریها مختارش بخوان ! 😏


و ان کودکان از روی اختیار   

فقر . گرسنگی . برهنگی . بیماری . حسرت . رنج . سختی . عذاب و ...

را انتخاب کردن ! 😏


خدایا !!

تو که انقدر اختیار عمل به مخلوقاتت دادی !!

عقل درست انتخاب کردن رو هم میدادی 😏


پ.ن

پست بعدی نیز شرایط جبر و اختیار حاکم در طبیعت خواهد بود . ان شاالله !

موافقین ۲ مخالفین ۳ ۹۸/۰۳/۳۰
کارور بیان

نظرات  (۳۷)

شاید دلم میخواست بک روز در این موضوع باهات هم صحبت بشم جناب افغانی. جالبه که واقعا پیش آمد.
اینکه آدم اگر ایمان به خدا نداشته باشد همین الان هم میتواند به زندگی خود پایان دهد چه برسه ایمان داشته هایی که این کار را کرده اند. میگم این حرف باعث تشویق کسی نشه ها. آفرین. همه بچه های خوبین به امید فردای بهتر تا لحظه آخر، زندگی زندگی!

هیچوقت شرایط آن کودکان با شما و من و... و  همان غیره ها با غیره ها یکسان نیستند و برتری آدمها نزد خداوند به تقوایشان است. هر آدمی نسبت به شرایطی که در آن بوده حسابرسی میشه و حتما عدالت خدا آن روز باز خواهد بود. بله و بقولی شاید بپرسی کدام عدالت در زندگی ست که باز بخواهد ادامه آن عدالت در روز حساب باشد؟ بنظر شما اگر همه شرایط یکسان در زندگی داشتند زندگی چگونه میشد؟؟

قبول دارم سوالات زیادی است که عقل آدمی هنوز نتوانسته پاسخ قانع کننده ای داشته باشه. اینکه به اختیار خودمان هم به این دنیا نیامده ایم هم چگونه میتوانست باشه؟ یعنی باید خداوند قبل بخشیدن زندگی از ما میپرسید که میخوای وجود پیدا کنی؟ اگر اینطور بود شاید هیچ آدمی راضی به این کار نمیشد. مگه قبل به وجود آمدن هم میشه از کسی سوال پرسید که میخوای یا نمیخوای؟ واقعا اینکه حقیقت خداوند چگونه ست و ... وخیلی سوالات گوناگون دیگر هست که عقل آدمی در پاسخگویی به آنها درمانده است. بهرحال آدمی اگر بخواهد فکر کند خدایی نیست همانگونه باهمین فکر به زندگی ادامه میدهد و باقوانین منطقه ای و انسانیتی زندگیش را میکند وگرهم خیلی ناراضی بود . اعتقادی هم به خدا و آخرت و .. نداشت خب طبق باورش حتی میتواند خاتمه به زندگیش بدهد. یا آدمی به نتیجه میرسد که حتما آفریننده ای هست و به مابقی باورها میرسد و طبق آنها زندگی میکند تا بتواند آخرتی خوب داشته باشد و زندگی در دنیا را چون گذرگاهی کوتاه که محل کاشت بذرهایش هست میبیند. اینکه آخرت مردم در بهشت و جهنم ابدی هستند چگونه است و به چه معناو منظور است که اصلا چرا باید آدمی بوجود بیاید و چه نیازی به این کار بوده است و خیلی سوالات این چنینی، سوالاتی که شاید بی جواب بماند و من خود دوست دارم حتما چه در این دنیا که اگرهم نشود در آخرت به پاسخ آنها برسم.
پاسخ:
شما هم مجهولاتی دیگه مطرح کردی ! و دعوت میکنی به تفکر نکردن و دنبال جواب نگشتن و بیخیال شدن و گذروندن این زندگی به امید اون زندگی ابدی !! 😞

بالاخره تو اون دنیا براشون جبران میکنه
پاسخ:
اینهم نشانه ای بر جبری بودنه !
انسان اختیار انتخاب نداره که این دنیاش رفاه باشه یا اون دنیاش!
براش تصمیم گرفته شده !
همه انسانها برابرند؛ این درست؛ اما بعضیا برابرترند😎
پاسخ:
شاید فقط موقع خلقت برابرن و بعد خلقت ژنهای خوب نزد خداوند مقرب میشن ! 😅
افغانی جان اول مشخص کن من باید شمارو آدم باخدا نظر بگیرم یاخیر؟ به اینکه الان شما باخداهستی یا بی اعتقاد به خدا کاری ندارم. میخواهی با من چگونه بحرفی بعنوان آدمی باخدا یا بیخدا؟ (که هم حرف شما و هم حرف ما نه از خدا باشد نه قرآن هرچند که پست شما از خدا حرف زده)
*نظر شمارو درباره یک سوال در نظر قبلیم رو میخوام بدونم.
بنظر شما اگر همه شرایط یکسان در زندگی داشتند زندگی چگونه میشد؟؟
پاسخ:
اگر حرف .  حرف منطقی و معقول باشه قطعا همه افراد با هر عقاید توحیدی و غیر توحیدی میپذیرند . چراکه حرف معقول با سنگ عقل سنجیده میشه و نیازی به ابزارهایی همچون کتاب و گفته و روایت و حدیث نداره ...


شاید شرایط یکسان میسر نیست ! ولی رفاه و براورده کرده خواسته ها در هر شرایطی میسر و شدنیه . 
بطور مثال .  تاکید میکنم بصور مثال ( اگر شرایط زیست محیطی مد نظر باشه ) ! شاید نشه توقع داشت همه در قاره سرسبز اروپا قرار بگیرن و شرایط یکسان باشه ! ولی میشه در هر قاره و هر اقلیم و شرایط اب و هوایی که قرار دارن از منابع خورد و خوراک و پوشش و غیره بهره مند بشن  . ( یه جایی مثل تبت 12ماه بارندگی باشه و یه جایی هم ماهها دریغ از یک قطره بارون ) 
این فقط یک مثال و نمونه از هزاران نمونه اختلاف دیگه س 
۳۱ خرداد ۹۸ ، ۱۶:۰۵ کاوه آهنگر
چقدر این پست سخته!


آقای افغانی عقیده شما مثل امام غزالی هست😄
ایشون هم میگفت شرع اگر با عقل در تضاد باشه درست نیست چون اعتقاد داشت ما توحید را با عقل قبول کردیم و....
 
اما درباره این پست
 جسارتا یه نکته ای هم در بحث جبر و اختیار خیلی مهم هست و آن هم اجتماعی زندگی کردن انسانهاست و تاثیرات آن در اختیار 

برای مثلا اگر یک نفر در یک جزیره به تنهای زندگی کنه اختیارات او که وابسته به اراده خودش هست خیلی بیشتر هست و تصمیمات او   فقط زندگی خودش را تحت تاثیر قرار میده. البته جبر حاکم بر جزیره( مثل آب و هوا، شب و روز،  تغییر فصلها و....) هم کلیات خودش را خواهد داشت! و شاید تحت تاثیر اختیار فرد نباشد! 




اما اگر همین فرد در خارج از جزیره و در جمع انسانها (مثلا در شهر) زندگی کنه اسیر یک نوع دیگری از جبر  خواهد شد که ریشه آن جبر در اختیار انسانها قدرتمند شهر هست.
مثلا حاکم شهر با اختیار تصمیمی میگیرد که همین تصمیم باعث به وجود آمدن جبر با شکلهای متفاوت در زندگی تک تک انسانها شهر خواهد بود و در نهایت همین جبری که ریشه در اختیار حاکم دارد مسیر زندگی آنها را تغییر میدهد.
مثلا حاکم به اختیار تصمیم میگیرد با شهر مجاور درگیر جنگ نظامی شود. 
تصمیم حاکم یک اختیار است برای شخص خودش 
اما یک اجبار است برای تک تک مردم شهر!!!

 چون جنگ باعث کشته شدن تعدادی از مردان شهر شده خواهد شد
و مرگ تعدادی از مردان شهر جبری است  که هم زندگی او را تغییر داده و هم  باعث تغییر کلی زندگی بستگان آن کشته شدگان شده

بازم عرض میکنم این بحث مفصل و پیچیده ای هست که بنده اطلاع کمی از آن دارم اگر توضیحات اشتباه بود ببخشید 

و در پایان جمله تامل برانگیزی از یک عارف
عارفی را پرسیدن زندگی به جبر است یا اختیار؟؟؟
گفت: 
امروز به اختیار است تا اینکه چه بکاریم 
اما فردا را به جبر است!
چون باید محصولی را درو کنیم که دیروز به اختیار کاشته ایم!!


موفق و پیروز باشید 
پاسخ:
جدی !؟ 😅 غزالی وقتی به مشائیون گیر داد و ابن سینا رو مرتد خطاب کرد از چمم افتاد !! با این حرف شما پس یه کورسویی بهش امیدوار شدم 😅

موردی که مطرح کردید مربوط به ایدئولوژی جوامع است و همینطوره که شما گفتید . و بنظرم اون باید و نبایدهای جوامع در درجه دوم جبری پس از جبر طبیعت و خلقت قرار میگیره...   .  و مثالی که از حکام جبار زدید  هم کاملا به جاست 👍 و بنظرم اون جبر حاکم زورگو در امتداد و راستای جبر الهی قرار میگیره .

در مورد جمله تامل برانگیز عارف
باید به ایشون گفت ایا میونی گندم درو کنی وقتی جو کاشتی ؟!
ایا زمانیکه بجز  دانه ی جو چیزی در اختیارش نباشه چه چیز دیگه ای بجز جو میتونه بکاره و درو کنه ؟
خلاصه در مرحله اول کاشتن هم تحت تاثیر جبر قرار داره و در مرحله دوم درو کردن ادامه جبر مرحله اوله...
( در پست بعدی به جبر بی انتها و اختیار محدود خواهیم پرداخت ان شالله )
( و همین واژه انشالله و ماشالله که نشان از جبر است 😏)

ارادت داریم 🌹
درود.همه بار یک دارید و برگ یک شاخسار
پاسخ:
سلام

کدام دار ؟ سپیدار و بید مجنون و نارون ...
یا دار مکافات؟!😉



__________________________
درمورد اون مطلب !
 بسلامتی 😁 کدوم سمت و سو ؟؟
گفتی "..رفاه و براورده کرده خواسته ها در هر شرایطی میسر و شدنیه.."

چگونه؟
ما که میگیم این بحث آخر ندارد همانطور که در نظر اولم هم گفتم. مخالف اختیار نیستم که ، مخالف جبار بودن خداوند هم که گفتم نیستم. ما تا حدودی فقط مختاریم. انگار تمام مخاطبین وبت دارن همین رو میگن. حتی مختار هم نظرش این نبود که خدا جبار نیست.
زنده باشی رفیق.
پاسخ:
چگونه ؟
همانگونه که گفتن " الله علی کل شئ قدیر " پس قطعا خداوند میتونه رفاه رو برای همگان میسر و در دسترس قرار بده

گفتی " ما تا حدودی فقط مختاریم " 
دقیقا مطلب همینه  . ما خیلی محدود مختاریم 

ارادت داریم 🌹
سالهاست نه ارض ساکن است و نه اهل آن گاهی بحرب مشغول و هنگامی ببلاهای ناگهانی معذّب بأساء و ضرّاء ارض را احاطه نموده معذلک احدی آگاه نه که سبب آن چیست و علّت آن چه اگر ناصح حقیقی کلمه فرموده آنرا بر فساد حمل نموده‌اند و از او نپذیرفته‌اند انسان متحیّر که چه گوید و چه عرض نماید دو نفس دیده نمیشود که فی الحقیقه در ظاهر و باطن متّحد باشند آثار نفاق در آفاق موجود و مشهود مع آنکه کلّ از برای اتّحاد و اتّفاق خلق شده‌اند . " حضرت موجود میفرماید " ای دوستان سراپرده یگانگی بلند شد بچشم بیگانگان یکدیگر را مبینید همه بار یک دارید و برگ یک شاخسار . انتهی انشاء اللّه نور انصاف بتابد و عالم را از اعتساف مقدّس فرماید اگر ملوک و سلاطین که مظاهر اقتدار حق جلّ جلاله‌اند همّت نمایند و بما ینتفع به مَنْ علی الارض قیام فرمایند عالم را آفتاب عدل اخذ نماید و منوّر سازد .
" حضرت موجود میفرماید " خیمه نظم عالم به دو ستون قائم و برپا مجازات و مکافات ...
و در مقام دیگر میفرماید یا معشَر الأمرآء لیس فی العالم جندٌ اقوی من العدل و العقل ...
طوبی لمَلِکٍ یمشی و تمشی أمامَ وجهه رایة العقل و عن ورائه کتیبةُ العدل انّه غرّة جبین السّلام بین الأنام و شامة وَجْنةِ الأمان فی الامکان . انتهی .
فی الحقیقه اگر آفتاب عدل از سحاب ظلم فارغ شود ارض غیر ارض مشاهده گردد .
پاسخ:
سپاس . استفاده کردم 🌹
۳۱ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۵۴ کاوه آهنگر
خانم میترا 
با شما موافقم که ذهن و قدرت تفکر انسانها هنوز به اندازه ای رشد نکرده که تمام مسائل جبر و اختیار را پاسخ قانع کننده بدن.

درباره سوال شما بنظرم اگه همه شرایط یکسان داشتند زندگی بهتر می شد! چون حداقل فاصله طبقاتی کمتر میشد و دسترسی به منابع و امکانات برای همه یکسان بود. و....
نمیدونم شایدم اشتباه فکر میکنم.

در ادیان آسیای شرقی اعتقاد دارند که روح بعد از مرگ از این جهان نمیره!  و در کالبد (جسم) دیگری و در زندگی و شرایط متفاوت تری مجددا به زندگی ادامه میده!!
یعنی مثلا روح فرد ممکنه یکبار در کالبدی در چین به دنیا آمده بعد از مرگ جسم بار دیگر در مثلا یک کشور آفریقایی همان روح در کالبدی دیگر بدنیا آمده! و بار دیگر در اروپا و....
ویدئو ای هم دیدم که زنی چنین ادعای داشت که زندگی های قبلی خود را بیاد دارد و دلایلی آورده بود که تیم تحقیقاتی هم آنها را ظاهرا تایید کرده بود حالا این ادعا راست و دروغ بودنش را خدا میدونه.
و ظاهرا آیین آنها پاسخ راحت تری به جبر و اختیار میده و...
البته این اعتقاد با ادیان ابراهیمی ( مسیحیت،  اسلام و یهود)  در تضاد هست 
خلاصه خیلی پیچیده هست مدتی هم هست بحث دنیا های موازی در بین دانشمندان مطرح شده و آن هم بحث داغی هست 



 

آقای افغانی 
بله غزالی خیلی مشهور هست فکر کنم سبک عرفان او یکی از شاخه های عرفان در جهان شناخته میشه! البته مخالفت او با ابن سینا هم دلایلی داشت که منطقی هم هستند چون ابن سینا اعتقاد به آغاز آفرینش نداشت!
یکی از دلایلی که غزالی منفور بود بخاطر مخالفت او با لعنت فرستادن به یزید بود. چون میگفت لعنت مسلمان درست نیست!!!!! و یزید هم مسلمان هست و.....

یه درس عمومی داشتیم (تاریخ اسلام)  یکی از بچه ها طرفدار سرسخت غزالی بود و استاد هم جز مخالفان سرسخت غزالی و میگفت غزالی مرتد بوده،  خلاصه این دونفر همیشه دعوا داشتند و....
آخوندها هم با غزالی بد هستند 😄

اما درباره توضیح شما عرض کردم این بحث خیلی سنگینه و پیچیده در سنین نوجوانی خیلی علاقه داشتم درباره این مسائل بدونم اما خب آن زمان مثل الان انفجار اطلاعات و اینترنت وجود نداشت. بعدها کتاب های در این زمینه هم خواندم اما دروغ چرا تقریبا 70% متن را متوجه نمیشدم. شاید بخاطر این بود که ما ریاضی خوانده بودیم و پایه این مسائل نمیدانستیم
پاسخ:
درمورد باور اسیای شرقی و هندوها مبنی بر تناسخ و انتقال روح از جسمی به جسم دیگه . اسلام ردش میکنه و طبق گفته های اسلام منطقی هم هست . چون قراره روح در اون دنیا مجازات یا پاداش ببینه . پس یک روح در قالب یک کالبد بازخواست خواهد شد...


منم با ابن سینا موافقم ! در بحث قدیم و حادث . خداوند قدیم است . ولی به هرحال خود خداوند هم در جهانی وجود داره ! که اون جهان که قطعا خارج از درک ماست جزو قدیم خواهد بود .میشه گفت افرینش با ذات الهی تجلی و معنی پیدا کرده . اگه به اغاز افرینش و حادث بودنش باور داشته باشیم پس بیگ بنگ هم میتونه عقلانی و باورپذیر باشه !

نوجوانی ما فقط با خیام و فلسفه خیامی گذشت ! 😅 🍸
بقول حضرتش درمورد حادث و قدیم بودندافرینش و جهان

چون نیست مقام ما در این دهر مقیم
پس بی می و معشوق خطائیست عظیم
تا کی ز قدیم و محدث ، امیدم و بیم ؟
چون من رفتم جهان چه محدث چه قدیم !

عالم همه یک وطن محسوب و اهل ارض اهل آن ...‌.
پاسخ:
شعار اسلام و مسیحیت !
یک وطن و یک دین...
و مسبب جنگهای صلیبی .... 😕


دولت یک دست دراز دارد
و یک دست کوتاه 
دست دراز به همه جا می رسد
و برای گرفتن است.
و دست کوتاه برای دادن است و فقط
به کسانی می رسد که خیلی نزدیکند.

#اینیاتسیو_سیلونه


پاسخ:
دقیقاااا 😅👍👍
کاوه آهنگر
چند ماه پیش بود فیلمی دیده بودم که شخص رو میشد از یک دنیای موازی به دنیای موازی دیگه برد. اسم فیلم یادم نیست. واقعا منو بفکر برد با اینکه تا اونروز چنین فکری نه به سرم زده بود و نه شنیده بودم. جالب بود. درسته فعلا اسلام مخالف این اعتقادات هست و برای من جالب این نکته هست که روزی از همین قرآن به چنین نتایجی چون دنیاهای موازی یا روح در بدن های متفاوت زندگی رو تجربه کنه و ...رسید. البته دومی که فعلا با قرآن کاملا رد شده اعلام شده.
ممنون که روی نظر ما تامل کردی.
۰۱ تیر ۹۸ ، ۰۰:۲۴ فامیل دور
این مرزها و ملیت ها و نژادها هستند که باعث جنگ میشوند.من یک بیطرف هستم اما جهان بدون مرز را میپسندم.
پاسخ:
جمله دوم قشنگ بود 👍
۰۱ تیر ۹۸ ، ۰۰:۲۵ فامیل دور
راستی من این راز را تا بحال بکسی نگفته بودم شپا چگونه از من اعتراف گرفتید؟
پاسخ:
 شما لطف کردید و قابل دونستید و ابراز فرمودید ☺
۰۱ تیر ۹۸ ، ۰۰:۲۷ فامیل دور
عالم یک وطن محسوب و اهل ارض اهل آن = جهان بدون مرز
۰۱ تیر ۹۸ ، ۰۱:۰۰ فامیل دور
جناب مختار شما فامیل نزدیک من هستید ولی راز خود را بشما نمیگویم.
جناب کاوه آهنگر 
ممنون که توصیه کردین سخنرانی های بختیار رو ببینم . خیلی جالب بود حرفهاش...به قول آقای افغانی، مهندس پیش بین بودن ایشون.


آقای افغانی این مباحث حادث و قدیم بودن و عقاید فلاسفه رو که میخونم سرگیجه میگیرم😁 
هیچ وقت علاقه نداشتم بهشون . نمیدونم چجوری تو دبیرستان سر میکردم با کتاباش!! ولی غبطه میخورم به افرادی که تو این زمینه مباحثه میکنن☺ کار بس دشواریست...
پاسخ:
من موقع درس خوندن و کلاس زبان انگلیسی متوجه نمیشدم حال استمراری یعنی چی !چه زمانیing بیارم ! چه افعالی باید استفاده بشه !
یه بنده خدایی گفت هروقت دیدی کار درحال انجام شدنه ingبذار فعلش هم am.is.are   .    بعد اون متوجه شدم .
میخوام بگم خیلی مباحث رو میشه به زبون ساده یاد بدن ولی بخاطر ادبیات کتابی پیچیدش میکنن ! منطق و فلسفه هم جزو همین دروس و علوم . 
حادث یعنی زمان پیدایش داره . مثل خلقت جهان
قدیم یعنی زمان پیدایش نمیشه براش تصور کرد . مثل خدا
 ممنون از توضیحات روان و ساده .
در این حد بلدم😁😳
پاسخ:
درس پس دادم 😅
۰۱ تیر ۹۸ ، ۲۰:۲۵ یه شرمنده
زیاد آدم باسوادی نیستم وتک وتوک از کامنت هاتون سر در اوردم
ولی اینو میدونم که دوساله شرمنده بچه هامونیم
که نمیتونیم حتی خواسته های کم ومعقولشون رو هم برآورده کنیم
همسرم تقریبا تو این گرمای تابستون از ۶صبح تا ۱۰شب زحمت میکشه وعرق میریزه ولی باز ...
حرف زیاده ولی یه حرف کوچیک با خدا دارم
خدایا هیچ مردی رو به حق بزرگیت شرمنده وسر افکنده زن وبچش نکن
الهی آمین 
پاسخ:
امیدوارم طبق ایه قران از جایی که فکرش رو نمیکنید براتون روزی نازل بشه و از گرفتاری رها بشید ❤🌹
۰۲ تیر ۹۸ ، ۱۱:۴۰ فامیل دور
درود.نظر شما درباره تساوی حقوق رجال و نساء چیست؟
پاسخ:
سلام
به شدت با برخورداری از حقوق مساوی موافقم . گرچه فرهنگ سازی و باورپذیریش در جامعه ما سخته ! ( و حتی خود من بخاطر اموزه های اشتباه گاها ناخواسته احساس میکنم تساوی حقوق صورت بگیره همانند زیاده خواهی برای خانمها خواهد بود !!! )
۰۳ تیر ۹۸ ، ۰۱:۳۳ جلال ستاری
سلام
گاهی جبر چنان سیطره پیدا میکنه که انگار اختیاری در کار نیست .

اختیار ما و همه موجودات که قطعا محدوه اما گویا تنها کار ما اینه که اراده کنیم نه اختیار .

اراده کنیم که در هر شرایطی به تقدیر الهی راضی باشیم .

حضرت مریم سلام الله علیها نه با اراده معبد نشین شد نه با اراده مادر شد  نه با اراده ملائکه رو مشاهده کرد نه با اراده فرزنش رو به دنیا آورد بلکه وقتی باردار شد از شدت حیا  حرف و حدیث مردم آرزو کرد که ای کاش پیش ازین از یادها فراموش میشد . تنها اختیار او این بود که درخت خرما رو نوازش کنه تا خرمای تازه براش نازل بشه .
اما او در همه ی این امور صاحب اراده بود و اراده ی او این بود که در برابر اراده ی خدا تسلیم و راضی باشه .

اراده ی ما هم گویی در حد همین راضی شدنه . و کفر هم انگار چیزی نیس جز ناراضی شدن .

والله اعلم .
پاسخ:
سلام
جسارتا تصحیح کنم جملتو " اغلب جبر چنان سیطره پیدا میکند... "
بقیه فرمایش هم که 👍👍
درس عدالت !!!

پس از گسترش اسلا‌م در شبه جزیره عربستان امام علی(ع) طی ماموریتی از ناحیه پیامبر(ص) جهت دعوت مردم یمن به اسلا‌م، به آن سرزمین سفر نمود. هنگام مراجعت، از مردم نجران، پارچه‌های حریر را به عنوان جزیه و مالیات که طبق پیمان روز مباهله مشخص شده بود، گرفت و سوی مدینه حرکت نمود. در بین راه از حرکت پیامبر(ص) برای شرکت در مراسم حج اطلا‌ع یافت و بدین جهت فرماندهی سربازان را به یکی از افسران سپرد و خود به سرعت حرکت کرد و در نزدیکی مکه خدمت پیامبر رسید. علی(ع) پس از دیدار با پیامبر(ص) ماموریت یافت به سوی نیروهای خود باز گردد و آنها را به مکه بیاورد. وقتی امام علی(ع) به میان سربازان خویش رسید با صحنه غیر منتظره مواجه گشت و دید تمام پارچه‌های حریر میان سربازان تقسیم شده و به عنوان لباس احرام مورد استفاده آنان قرار گرفته است.
علی(ع) از این عمل جانشین خویش سخت ناراحت شد و او را مورد بازخواست قرارداد، و او در پاسخ گفت که من با اصرار سربازان مواجه شدم و این پارچه‌ها را به عنوان امانت به آنان سپردم که پس از مراسم حج از آنان پس بگیرم علی(ع) فرمود: تو چنین اختیاری نداشتی. آنگاه دستور داد که تمام پارچه را جمع نموده و بسته‌بندی نمایند.
از این فرمان قاطع و سخت علی(ع)، گروهی که از عدالت رنج می‌بردند، به پیامبر(ص) شکایت جستند و از رفتار علی(ع)ابراز ناراحتی نمودند
. در اینجا بود که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «ارفعوا ألسنتکم عن علی فانه خشن فی ذات الله عزوجل، غیر مداهن فی دینه»
زبان از بدگویی علی(ع) بردارید که او در اجرای دستور خدا، بی پروا و سخت‌گیر است و اهل سازش و م
دا‌هنه در دین خدا نیست.‌
آری اینگونه است رفتار و سیره پیشوایان معصوم ما که در دین خدا و اجرای احکام الهی سر سازگاری و سازش با احدی را ندارند. و دین خدا را با هیچ چیز مصالحه نمی‌کنند.
پاسخ:
🌹🌹
۰۳ تیر ۹۸ ، ۱۷:۰۴ فامیل دور

گـر مسلمـــان و گبـــر و بوداییــم

گـر یهـــود و هنـــود و ترســـاییم
گر ‏ز ‏روس و پروس و ‏روم وحبش

زانـگلـیسیـــم یـا فـرنـســــاییــــم
گـر‏ ز امـریک و گـر ز افـریکیـــم

زآسیــا یــا کـــه از اروپــاییـــــم
مرد یک خاک و طفل یک وطنیم

خلق یک شهـر و اهل یک جاییـم
جنـگ ادیان خــراب کــرد جهـان

ما کنــون صلـح جــوی دنیـاییـــم
این همـــه حد و ســد چــرا سازیم

ما کـه چـادر نشیــن صحـــراییــم

پاسخ:
🌹🌹
سلام.
تو پست بعدی خیلی مثال روشن و پر مفهمومی ذکر کردین👍

فقط مشخصه خواستین بحث جمع بشه که امکان نظر نزاشتین براش😊😄
پاسخ:
سلام
😅😅😅😅عجبببب !! کجا خواستم بحث جمع شه !!؟
چون مطلب جدید نبود و ادامه همین پست بود گفتم نظرات در یک قسمت درج بشه ...
۰۴ تیر ۹۸ ، ۱۱:۱۵ جلال ستاری
سلام
تفاوت انسان با حیوان در اینه که حیوان هم در اختیار محدوده هم در اراده . ینی چیزی رو اراده میکنه که خداوند قبلا در اختیارش قرار داده شکل توانایی های غریزی .

اما انسان اختیارش محدوده ولی اراده ش نامحدود . چیزایی رو اراده میکنه که در اختیار نداره .
البته اغلب انسان ها بواسطه عادت به وضعیت موجود حتی اراده شونم محدود شده . مثلا یه کارگر یاد گرفته که من یه کارگرم چه معنی داره حرفای گنده گنده بزنم و توقعم بیشتر بشه . یا برده هایی که گاهی با وجود امکان آزادی بفکر آزادی نیستن چون اراده شونم از بین رفته .
انسان برای غلبه بر جبر و وسیع کردن دامنه ی اختیاراتش راه طاقت فرسایی در پیش داره گاهی یا بقول شما اغلب چنان جبر بر اون سیطره پیدا میکنه که تسلیم میشه . من خودم تجربه کرده ام که وقتی ادم میخواد مسیرشو عوض کنه با مشکلات زیادی روبرو میشه .گویی نیرویی میخواد او رو از تغییر منع کنه .
مثلا کودک مورد مثال شما باید کلی زحمت بکشه تا از ترکیب اون رنگ ها شاید بتونه رنگ گرمی تولید کنه . اما در این حال چنان گرفتاری هایی براش پیش میاد که منصرفش کنه
پاسخ:
سلام
یه نکته
اگر شرط لازم باشه ولی کافی نباشه و با استقامت و تلاش بشه به شرایط کافی رسوند بله . فرمایش شماست
ولی زمانیکه شرط لازم وجود نداره ! یا اگر وجود داره هرگز به شرایط کافی نخواهد رسید ! در اینصورت هیچ تلاش و استقامتی کارساز و راهگشا نیست ! فقط باید سوخت و ساخت...
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۴:۲۷ کاوه آهنگر
خانم رازک

👏👏
روزانه آخر شبها و یا در زمان انتظار در ایستگاه مترو،  تاکسی و... یک ربع تا بیست دقیقه اگه وقت داشتید مطالعه کنید با همین زمان های محدود میشه در مدت یک یا دو هفته یه کتاب را خواند. 
اما درباره همان موضوع بحث قبلی حکومت و....کتابی هست با عنوان نگاهی به خاندان امام خمینی ( نوشته مهدی شمشیری) و یا کتابی دیگر با  نام وارث ملک کیان ( نویسنده یادم نیست!) این دو کتاب را هم اگه علاقه داشتید به اینکه درباره شخصیت حضرت امام و ... بیشتر بدانید بخوانید مثلا در قسمتی از کتاب اشاره میکنه به شعری از زبان امام که میگه
پدرم بود یکی هندی گوساله پرست// من خودم گاو شدم!! امت من گاو پرست و یا درباره فلسفه آرم پرچم جمهوری اسلامی که ظاهرا کلمه الله است اما در اصل نماد........ بوده! 
خلاصه خواندنش خالی از لطف نیست.



آقای افغانی ؛
این پست آخر خیلی خوب بود 👌👌👌
پاسخ:
جایی خونده بودم که هندیها به ایرانیهایی که از دوران نادرشاه در هندوستان باقی موندن و همونجا ساکن شدن میگن نجس !!😅 تصور کن ! هندو به ایرانی بگه نجس !
یاد عربهای بادیه نشین افتادم که اب اشامیدنی پیدا نمیکردن و سال به سال حموم نداشتن ! اونوقت به ایرانیها غسل کردن رو توصیه کردن !!




نظر لطفته رفیق 🌹
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۴:۳۹ کاوه آهنگر
شرمنده چرا؟
دزدی یا خلاف که نکردید که بخواهید شرمنده باشید.
خدا لعنت کنه بانی و باعث این شرایط را

امیدوارم هم شما و هم خانوادتان در صحت و سلامت باشید، شک نکنید پایان این شب سیاه نزدیکه 
سلام آقای من
شناخت دقیق دامنه جبر و اختیار برای هرکسی ناممکنه ولی بصورت کلی معلومه که ما توی زندگی:
هم مختار یم
هم مجبور یم
اینو چن قرن قبل یکی از امام های شیعه اینجوری بیان فرمودن:

لا جَبرٌ و لاتفویضٌ، بَل أمرٌ بَینَ الأمرُین 
ینی : نه جب مطلق است نه اختیار مطلق، بلکه چیزی بین این دو است.

ولی نکته مهم برای هرآدمی اینه که با همین اختیاری که داره "اگه صادقانه بخواد" رستگاربشه حتما هدایت و نجات پیدا می کنه.

با آرزوی سلامتی برای آقایم  🌹🌹🌹🌹🌹
پاسخ:
سلامعلیکم
بله . امر بین الامرین
ولی طبقه اشارات قبلیم درصد بندی بشه میبینیم یک امر نود درصد و یک امر ده درصد !!!


سلامت باشید  ❤
جناب کاوه آهنگر 
ممنون از پیشنهاداتون🌹
هر چی تلاش کردم دانلود کنم اینا رو؛ نشد.
تو سایت وردپرس دانلود کردین شما؟!
سلام آقای من
بله شوما در اشارات و بیانات قبلیتون گفتین که نسبت جبر به اختیار 90 به 10  هستش ولی!

به یه نکته توجه نکردین که گاهی:   "کیفیت" بر "کمّیت" غلبه میکنه!

لطفا به این "اشارات رعیت" توجه کنین!😊
نمونه هاش:
-یکی مرد جنگی به از صدهزار
-طنز تلخی هس که میگن در ضریب هوشی، 90%  ایرونی ها بالای متوسط و 10% زیرمتوسط هستن و ژاپونی ها 90% زیر متوسط و 10% بالای متوسط. فرق کشور ژاپون با ایرون اینه که این 10 درصده مدیریت میکنه!
حالا نمونه اصل "علبه کیفیت بر کمّیت" دراستعدادها و فابلیتهای انسان هم همینه که خالق جهان یک عنصر عجیبی و غریبی بنام "عقل و اراده و اختیار" در وجود انسان گذاشته که میتونه اون 90% حبرهای مختلف رو تبدیل کنه به قدرتو امتیاز و اختیار !

آقای من!
امروزه یه چیزی شبیه اینم توی مدیریت میگن به این عنوان :
تبدیل تهدید به فرصت!
این"تبدیل" با "اختیار" خدادادی اتفاق میافته!

آقای من
ایشالله اشارات رعیت روشنگر بوده باشه😊

براتون آرزوی نشاط و سلامتی و سرحالی دارم .....🌹🌹🌹🌹🌹
پاسخ:
سلامعلیکم
سوال
شما بهترین و با کیفیت ترین رنگهای سبز و قهوه و مشکی رو بهت میدن . ایا میتونی یک گل نرگس بکشی که ساقه سبز و گلبرگهای سفید و پرچمهای زرد داشته باشه ؟ 
ایا کیفیت خیلی خوب رنگهای شما توانایی ساختن رنگ سفید و زرد رو داره؟
(لطفا باز غیبتون نزنه و  حداقل جواب این سوال رو بدید و مثل سوالات قبلی به غیبت صغری تشریف نبرید ☺ )

۰۸ تیر ۹۸ ، ۲۳:۲۶ کاوه آهنگر
خانم رازک ؛
وقت بخیر 
نه این کتابها را زمان دانشجویی دانلود و مطالعه کردم ( حدود ده سال پیش)
الان این سایتی که نام بردید را چک کردم و درست بود!
احتمالا مشکل در فیلتر شکن شماست.
اگه با کامپیوتر به اینترنت وصل میشید، افزونه ultrasurf را دانلود و به مرورگر خود اضافه کنید بعد تنها با یک کلیک مرورگر شما به راحتی فیلترینگ را دور میزنه و هر مطلبی را میتونید دانلود کنید.
اگه با تلفن همراه به اینترنت وصل میشید فیلتر شکن ها متعدد وجود داره که میتونید چندتا از آنها را تست و هر کدام که سریعتر بود را انتخاب کنید. 
 من از free vpn استفاده میکنم و هر زمان که دیتای را روشن میکنم بعد از چند ثانیه اتوماتیک خودش کانکت میشه و... 
سلام آقای من
ازبنده نوازی و جواب شوما مچکرم
آخه مگه ما  گفتیم هر چیزی شدنیه که شوما یه مثال از ناشدنی ها میزنین؟!
ما گفتیم بسیاری اوقات کیفیت می تواند بر کمیّت غالب بشه!
خب مثالهای زیادی هم میتونیم بزنیم مث غلبه 300 نفرسپاه مومن بر چندهزارنفرسپاه مشرک در جنگ بدر که اعضای هردو سپاه آدم بودند ولی تفاوت در "کیفیت" داشتن.
یا مثل پیروزی پیامبر اسلام که یک نفر یتیم بود بر اقوام و قبایل مشرک و سپس فراگیر شدن دین اسلام به شبه جزیره عربستان و...
یا مثل موفقیتهای حیرت انگیز ادیسون درصورتی که او رو بدلیل ضعف شدید درسی و ذهنی از مدرسه بیرون کردن! و حتما میدونین که فقیر بود و روزنامه فروشی میکرد ولی موفقیتهای او از بسیاااااااااااااری افراد جامعه خودش که بنظرشوما رفاه دارن بیشتر بود.
ازین نمونه ها زیاده که مردم فقیر یا ضعیف یا متوسط موفقیتهای زیادتری نسبت به مرفهین دارن. تفاوت این آدمها در "اختیار" و اراده اونهاس. اونا ازین قدرت خدادادی اراده و اختیار و عقل خوشون استفاده میکنن ولی خیلیا استفاده نمیکنن!
شاید علت استفاده نکردن اعلب مردم از قدرت عقل و اختیار اینه که خیال میکنن اگه این :عقل" اونا نو و آکبند بمونه و دست نخورده به خدا برگردونن امتیازشون روز حساب خیلی بیشتره!! 
بهرحال :
«دایره اختیار انسان ها خیلی از جبر میتونه بیشتر باشه به شرطی که از قدرت عقل و اراده و اختیارشون کامل استفاده کنن!»

حتی این اشارات هم براتون بگم که انسان قدرت داره جبر های طبیعت رو هم تغییر بده!
چجور؟!
ورود اختیاری ابراهیم به درون آتش نمرود و آسیب ندیدن او
شکافتن رودنیل با اشاره اختیاری موسی به عصایش و زدن به نیل
بیرون آوردن اختیاری موسی ید بیضاء خود را 
زنده کردن مردگان به اختیار حضرت عیسی
آوردن باران از اسمون با دعای اختیاری امام رضا یا سایر اولیای الهی
شفا گرفتن بیماران صعب العلاج و مردنی با دعای اختیاریخود بیماران در مراقدوشاهد متبرکه که آمارشون سر به فلک میزنه
شفا یافتن مریضهای صعب العلاج به دعای اختیاری ائمه و اولیاءالله
حالا بنظر شوما این "انسانهایی چون ابراهیم، موسی، عیسی،...نمی تونن اون گل نرگسی رو که شوما مثال زدین با همون رنگهایی که فرمودین نقاشی کنن؟؟؟!!!
قطعا میتونن!
میدونی چرا؟
چون این انسانها "کیفیت" خودشون رو بالا بردنف عقل و اختیار و ارداه شونو رشد دادن، نذاشتن آکبند بمونه! این کار رو اغلب انسان های دیگه هم میتونن بکنن! 
اما درباره غیب صغری
 آقای من، ما برای شوما احترام زیاد قایلیم و فرمایشاتتون رو بی جواب نمیذاریم این شومایید که آقایین و بعضی حرفا رو جواب نمیدین و فقط اشاره می فرمایید که پاسخ دادین و رد میشین یا زود پست رو عوض می کنین یا با دعواکردن و نهیب زدن و گاه تمسخر کردن رد میشین...اینها استعداد و زرنگی های شوماس که از همون روزای اول آشنایی خدمتتون اشاره نموده بودیم. بگذریم...دنیا محل گذاره...
سالم باشین آقای من

یا....
پاسخ:
🌹
سلام به میترا و آقای من
اول عرذخواهی کنم که این کامنتو اشتباهی توو پست آخوند درباری گذاشتم.
حالا اینجا میذارم که عدالت رعایت شده باشه چون میگن عدل یعنی هر چی رو جای خودش بذاری:

جبر و اختیار ! عدالت !!
سلام میترا
ببین شوما خووووووب میدونی که این موضوع خیلی پیچیده و گسترده اس و حکما و عقلا و علما و فلاسفه ی زیادی در اینباره فرضیات و نظریات مختلف دادن و میدن و خواهند داد ینی جنس این موضوع و فهمش نیاز به دانش خیلی وسیعی داره و نمیشه هر کسی با عقل خودش متکی بشه و راحت نظریه بده و قضاوت کنه.
باید از زاویه های متنوعی به طرح این بحث نیگا کرد مثلا این رعیت قبلا برای آقای خودش چیزایی نوشته در باره "کمیّت و کیفیت" عوامل موثر در ارزیابی جبرواختیار انسان ها، که خیلی دوس دارم تو هم بخونی و نظرت رو بدی، که اونجا گفتم که وقتی یه لیست بلندبالا از جبرهای طبیعی، موروثی، اجتماعی و...ردیف میکنن و میگن اینها 90% عوامل موثر، و بعد مقابلش میگن حالا یه اختیار با یه سری امکانات اندک دیگه هم داریم که همه ش رو هم میشه 10% مجموعه امکانات، اینجا داره یه اشتباه خیلی خیلی بزرگ میشه و اون بی توجهی به "کیفیت" بعضی امکانات هس! یعنی گاهی یه امکانی مث عقل و اراده و اختیار میتونه کلّ مجموعه جبر رو بهم بریزه و قدرت تغییر 90% اون جبرها ر وداره که به این حتمن باس توجه بشه؛ یعنی بقول کارشناسهای ارزیابی نیروها، باس به "وزن عوامل" هم توجه کرد نه فقط به "تعداد" نیگا کرد!! نظر شوما چیه بانو میترا؟!

خب حالا از یه زاویه دیگه هم باس نیگا کرد و اون نحوه طرح بحث یا ادبیات طرح بحث هستش؛ مثلا یه وخت یکی تیتر میزنه :
جبر و اختیار ! عدالت !!
خب این تیتر و توضیحاتی که توی پست در همین راستا اومده که علت همه بدبختی ها و فقر و ظلم و...جباری جاری در جهان هس! میتونه به خواننده ی معتقد به اختیار (نه اختیارمطلق بلکه اختیار اعلبی!!) این رو القا کنه نویسنده داره کلاً نفی اختیار میکنه یعنی نقش اختیار رو به صفر نزدیک میکنه!
اما یه وقت هس که یکی با یه بیان دیگه که باعث سوءبرداشت نمیشه میگه هم جبر هس هم اختیار هس و در هر موردی برایقضاوت در باره عادلانه بودن وقایع زندگی آدما باید بررسی بشه و ریشه یابی بشه که عوامل جبری و اختیاری چقدر سهم دارن و بعدش نظر بدیم که الان اینجا این آدم مجبور بود یا مختار بود یا چقدر مجبور و چقدر مختار بود؟
پس خوبه که به "نحوه طرح بحث" هم نیم نگاهی داشته باشن بعضیا 😊تا بدونن چرا بعضیای دیگه هی سعی میکنن بگن بابا اختیار هم هس و مهمه و...!   😊
دوس دارم نظرت رو بدونم😊
پاسخ:
یه سوال
ایا میزان عقل و تفکر انسانها برابر است؟ و همه به یک میزان از عقل بهره مند هستن؟
ایا برخورداری از عقل از جانب خداوند و جبری است یا دست انسان و اختیاریه ؟  یعنی یکی باهوش و یکی کندذهن و خنگ میشه جبریه یا اختیاری؟

در شرایطی که شما وصف کردی و اشاره کردی انسان با عقلش میتونه کیفیت سازی کنه ایا همه انسانها قابلیت برابر در استفاده از عقل دارند و قدرت شکوفایی یکسان دارند؟
آقای من سلامی با خوف و رجاء 😊😊
ببین که نه تنها غیبت صغری نرفتم بلکه جواب مفصل براتون نوشتم. آخه کدوم رعیت میتونه از اطاعت آقای خودش سر بپیچه که من دومیش باشیم؟!!!
حالا باید از آقای زرنگ خودم بخوام که با ترفندهای خیییییلی مخصوص خودش از جواب طفره نره یا رعیت رو به باد...نگیره و و با انصاف جواب بده. خب بالاخره رعیت هم آدمه  هرچند توو چشم آقا ها، یه کمی آدمه.....😊
پاسخ:
سلام

بیزحمت به سوالات مطروحه جواب بدید مشخص بشه عقلی که انچنان بهش اشاره و تاکید داشتید خودش حاصل جبر یا اختیار...
سلام آقای من 
رعیت به سوال مطروحه تون جواب خیلی روشن داد ولی ظاهرا یا اصلن نخوندین، یا سرسری خوندین و اون جوابو ندیدین و یا اینم یکی از اون روشهای ظریف شوما برای ردّ شدن از جواب به رعیته و یا هم کلاً ناشی از نیگاه ارباب رعیتی ه که بناش به اینه که رعیت رو آدم حساب نکنه و غیرمستغیم حالیش که که پاشو از گلیم رعیتی بیرون نذاره
بهرحال ما اطاعت امرنمودیم و غیبت صغرایی هم نبود و دیگه این شوما و این انصاف....
ظاهرا این سنت آقاهاس که رعیت همیشه محکومه آقای من
مچکررررریم  
پاسخ:
سلامعلیکم
مثالهایی که شما زدی به پیامبران اشاره کردی
وجه تمایز پیامبر با مردم عادی معجزاتشونه و ربطی به عقلشون نداره
رد شدن از اتش و دو نیم کردن نیل و مرده زنده کردن ربطی به عقل و کیفیت عقل نداره
شما میکی داره ! بحثی نیست ☺
سلام مختار
گفتی کیفیت میتونه بر کمیت غلبه کنه. یعنی چطور میشه واقعا وقتی رنگ روشنی نیست آن نقاشی که جناب افغانی گفت رو کشید؟ مثالی که شما از جنگ بدر زدی و... بنظرت مربوط به کیفیتی که مرتبط به اختیار آدمیه یا مربوط به جبر خداوندی؟!

این را قبول دارم که آدمی میتواند با عقل خود شرایطش را "کمی" عوض کند ولی برخی بدلایلی به همان یک کمی هم رو نمی آورند و بقولی پیشرفت نمی کنند و شکوفاتر نمیشوند.

من از مردم متعجب نمیشوم که بخاطر شرایط تاسف انگیز اکنون کشور بخواهند عدالت خدا را زیر سوال ببرن و اینکه این تصویر وب سخن از نیچه هست یا نه هم معلوم نیست ولی یک خداناباور نمیتونه بیاد عدالت خدارو زیر سوال ببره. چون اصلا تعریف خدارو متوجه نشده و درک نکرده. طبق عدالت خداوندی حتما از هر کسی نسبت به شرایطش توقع میره و نسبت به شرایط قدرت شکوفا شدن رو داره. توقع از کودکان در تصویر اول و دوم متفاوته چون شرایط متفاوته و همینطور توقع از مردم قدیم و گذشته از مردم حال متفاوته.. 
آیا اونکه از نظر جناب افغانی خنگه به عدالت خداوندی نباید براش یک استعداد خاص و یا امکان خاصی باشه که اون فقدان و کمی رو جبران کنه؟ آیا خداوند نباید برای این اجرا عدالت جوابی داشته باشه؟ بنظر من حتما جوابی هست. اینکه درباره تیتر فرمودی جناب افغانی چرا کلمه عدالت را کنار جبرو اختیار قرار داده اول آدم احساس میکنه میخواهد به جبر حاکم شده در کشور و اختیارات مردم اشاره کنه ولی اینطور که برداشت میشه ایشون منظور عدالت خداوندی را مد نظر داره بهرحال خودشون بهتر میدونن. در جواب میگم: عدالت خداوند حتما هست و اینکه ما با عقل محدود ولی پرقدرت خود هنوز کامل قابلیت درک این مورد رو نداریم ولی مطمعنم که این عدالت هست وخواهد بود چرا که عدالت در ذات خداوند وجود داره. قکر نمیکنم خداوند با این شرایطهای متفاوت و بقولی جبرهای متفاوتی که برای هر کس هست، توقع یکسانی از آنها در شکوفا شدن داشته باشه ولی نه به این معنا که هر کس به نوبه خود نخواهد به کمال در زندگی برسد. قبلا هم گفتم قرار نیست چون برخی حقایق برای ما بطور کامل قابل درک نیست منکر آنها شویم و شاید راحت ترین راه رد این حقایق یعنی پاک کردن صورت مساله باشد. خیلی موارد جبرگونه داریم که قبلا هم من نظرمو برای این پست گذاشتم بهرحال خداوند جبار هست.
۰۷ مهر ۰۰ ، ۱۴:۴۴ چراغ به دست به دنبال انسان

آیا انسان چیزی به جز مغزشه؟ آیا اگه دونفر بدن و خاطرات یکسان داشته باشن توی شرایط یکسان کار یکسانی میکنن آیا تصمیمات رفتار ها و افکار ما علتی به جز خاطرات دارن؟ دوست دارم که اینطور نباشه ولی آیا (در صورت قبول داشتن نظریه تکامل) همه تصمیمات و اتفاقات در دنیا به شکل و مکان اولین اتم ها ربط دارن؟ 

پاسخ:
انسان تشکیل شده از جسم و روح و روان
مغز بخش روان رو بعهده داره
و بحثش مفصله...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی